Toyota varmer op til Yaris Cross med ny variant

Når Toyota senere i år introducerer sin nye, kompakte SUV, Yaris Cross, venter en skarptsleben model, der er længere, bredere og ikke mindst højere end søstermodellen Yaris. Derudover vil Yaris Cross kunne fås med både den nyeste fjerde generation hybridteknologi og intelligent firehjulstræk.

Netop for i endnu højere grad at fremhæve bilens ægte SUV-dyder løfter Toyota nu sløret for en kommende udstyrsvariant med navnet Adventure samt introduktionsudgaven Premiere Edition.

Tirsdag den 6. april 2021

Toyota varmer for alvor op til sin kommende, kompakte SUV, Yaris Cross, der bliver introduceret i Danmark senere i år. Den japanske mobilitetsgigant har således netop løftet sløret for en ny udstyrsvariant af den skarptslebne Yaris Cross.

Varianten med tilnavnet Adventure har en helt anden karakter end den elegante, guldfarvede udgave, der stod i spotlyset ved verdenspremieren på Yaris Cross sidste forår. Adventure-udgaven skal være med til at fremhæve de ægte SUV-dyder ved den nye Yaris Cross og efterlade indtrykket af en bil, der egner sig til meget mere end blot kørsel i byen, men som er klar til også at tage sin ejer med på nye eventyr, næsten hvor det skal være.

Den nye udstyrsudgaves robuste udtryk skinner især igennem med beskyttende underskjold både foran og ved bagkofangeren, mens sølvfarvede tagbøjler som standard og 18” alufælge med en mørkegrå finish fuldender det stærke udseende.

Indvendigt pryder flere piano sorte detaljer kabinen, mens Adventure-stylede sæder i læderlook, rat og automatgearvælger i ægte læder samt et blødt instrumentpanel med en Yaris Cross varm guld signaturfarvet stribe løfter den oplevede kvalitet i kabinen til et niveau, der fremmer lysten til at opholde sig der i længere tid.

Åbner for salget i foråret

Toyota åbner for forsalget af den nye Yaris Cross i løbet af foråret og vil i starten tilbyde en særlig introduktionsmodel af Adventure-udstyrsudgaven. Den får navnet Premiere Edition og byder på sæder i ægte læder, særlige 18” alufælge, elektrisk bagklap med håndfri betjening, head-up display i farver i forruden og to-farvet lakering som standard.

Yaris Cross er udviklet med udgangspunkt i den roste Toyota New Global Architecture (TNGA) filosofi og skal bygges side om side med søstermodellen Yaris, der tidligere på måneden blev kåret som Årets Bil i Europa 2021, på den helt nye GA-B platform på Toyotas bilfabrik i Frankrig. Yaris Cross bliver 240 mm længere, 20 mm bredere og 90 mm højere og får en væsentlig højere siddeposition og større frihøjde, som det hører sig til for en ægte SUV.

Den nye platform gør Yaris Cross ekstra vridningsstabil, giver samtidig modellen et lavt tyngdepunkt og dermed også nogle skarpe køreegenskaber.

Alle udgaver af Yaris Cross fås med Toyotas nyeste, fjerde generation hybridteknologi med samme brændstofeffektive tre-cylindrede 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, som også ligger i søstermodellen Yaris. Det giver en forventet gennemsnitlig udledning af CO2 ved blandet kørsel på omkring 100 g/km i den forhjulstrukne udgave, men den firehjulstrukne Yaris Cross mønstrer under 110 g/km.

Unikt, intelligent firehjulstræk

Yaris Cross er den eneste kompakte hybrid SUV, der kan fås med et unikt, intelligent firehjulstræk. Firehjulstræksystemet skifter automatisk mellem forhjulstræk og firehjulstræk alt efter forholdene og øger derved også sikkerheden bag rattet. Det er desuden muligt med en knap selv at vælge Terræn eller Sne indstilling for at øge bilens stabilitet under særligt udfordrende vejforhold.

Det intelligente firehjulstræk er et elektrisk system, hvilket gør det mere kompakt og lettere end et traditionelt mekanisk firehjulstræk, og sørger for en bedre brændstoføkonomi og lavere CO2-udledning, hvilket de foreløbige emissionstal da også viser.

Der har aldrig været større efterspørgsel på at være tilkoblet sin bil trådløst med sin smartphone. Derfor kommer Yaris Cross med tjenesten Toyota Smart Connect, der sikrer både håndfri og ledningsfri smartphone integration.

Fjernstyring af bilen med app

Med Toyotas MyT app installeret på sin smartphone kan man kommunikere med sin bil og både fjernstyre bilens klimaanlæg, låse og låse bilen op og sende rejseplaner direkte til bilens navigationssystem på den 9” store touch skærm. Her sørger det cloud-baserede navigationssystem for at holde dig fuldt opdateret med real-time trafikinformation, så du i tilfælde af pludselig opståede situationer kan blive guidet en alternativ vej til din destination.

Der er også blevet tænkt på praktikken i Yaris Cross. Bagklappen kan fås fuldt elektrisk med håndfri betjening, hvilket betyder, at man kan åbne den blot ved, at man fører sin fod ind under bagkofangeren. Derudover er Yaris Cross udstyret med et fleksibelt bagagerumsgulv, der både kan indstilles i højden og deles i to.

Det rummelige bagagerum kan udvides med 40:20:40 split-bagsæder for på endnu bedre vis at imødekomme specifikke ønsker til fleksibel indretning og dermed skabe plads til fx ski, mountainbikes eller en uges ferieoppakning og endvidere med mulighed for at sikre lasten ved at benytte fikseringsringene i bagagerummet.

Toyota offentliggør priser på Yaris Cross, når forsalget åbner her i løbet af foråret.


Der er åbnet for reservationer - klik på linket herunder og følg reservationsblanketten.